HTML

Szálka

Élővizek mindhalálig! Nyálka, pikkelyek, síkosság, fokgazdálkodás. Heroikus küzdelem az első nyilvánosan közvetített vágótokívásért.

Friss topikok

  • Don Pármezán: @gringo: A fokgazdálkodás jó dolog volt, mert az is csak volt már, múlt időben. Minket, kisszersz... (2019.07.21. 20:44) Sumák hálózás árvízkor
  • Mária Kosztolányi: Bóni-fok, Bóni Antalról kapta a nevét, ha többet szeretnél tudni róla szívesen mesélek. A Bóni gró... (2019.03.21. 00:49) Bóni gróf varsát húz a faszára.
  • csiró géza: @nyubocs: Türelme nem volt hiábavaló. (2019.03.09. 12:53) Cifrafosat a vajhal
  • Vélemény Pista: ? (2019.02.24. 11:45) Lota lota to Kerka
  • WildBear: @Girhes Joe: Látom, erre 9 év alatt nem jött válasz, pedig engem is érdekelt volna.. (2018.02.17. 17:00) Tiltott módszerek III.

Linkblog

Ha kevés a betonozható patakod, betonozz tengert

2008.01.29. 15:20 Yozuri Béla

A szálka blog Kubai tudósitója jelenti Caibarienből

Mit csináljon a viszonylag szerény folyóvízrendszerrel megáldott szigetország betonozó-természetátalakitó csapata? Betonozzon tengert! - adta ki az ukázt a Kubai Kommunista Párt Központi Bizottsága, aminek hatására ismét sikerült a környék "Forradalmi zónáit" a közös cél érdekében motiválni, mielőtt egyrészt egész Kubából "El Commandante Che" emlékplakátot festenek, másrészt elgondolkodnak azon, miért lehet jegyre kapni a tojást, tejet és a lisztet. A Karibi ország egyes északi szigeteit, Cayo Santa Maria-t (itt vetett horgonyt anno Kolombusz), Cayo Coco-t és Cayo Guillermo-t egyenként 20-40km úttal kötötték össsze a főszigettel, az új forradalmi cél hevében nem igazán törődve ennek környezeti hatásaival.

 Fentről is jól látszik. A Cayo Santa Maria-t "bekötő út" egy szakasza

A töltésekre, melyek 7 millió köbméter kőből és egyéb törmelékből készültek többsávos aszfaltút került. A lagúna élővilága az elmocsarasodás miatt természetesen lassú, de biztos pusztulásnak indult. Ezt évekkel később felismerve a "szakértők" megtalálták a megoldást, és hozzávetőleg 50 ponton átfúrták a töltést, állitólag a halak vándorlását könnyítőleg. Ezután a "csapat" még bezsebelt egy Spanyol építői-tervezői díjat is, majd visszaállt Che Guevara portrékat pingáltatni. Remek. (A mostani sláger a házfalfestészetben a "Titánok", a kémkedésért USA börtönben pihenő hősök...)  

Egy ilyen átvágást, és a legendásan sűrű kubai közúti forgalmat mutatja a következő kép. A jobb felső sarokban látható jármű volt az egyetlen, amit a több 10km útszakasz átvizsgálása után észrevettünk. Az átvágás környékén erős a tengeri áramlat, mintegy jelezve , komoly víztömegek mozgását gátolta meg ez a kő, beton és aszfaltcsoda. Az árapály miatt pár óránként több millió köbméter tengervíz folyik át a réseken. (Halak akadálytalan vándorlása?  Majd ha a Viza felúszik Győr mellé ívni a Vaskapu hallépcsőin. Az esélyek hasonlóak.)

 Átvágás a halak "akadálytalan vándorlása" érdekében

Érdekes módon a téma nem kapott nagy visszhangot a sajtóban, egyedül a Lonely Planet tesz említést a természetátalakítás negatív oldalairól a Kubai útikönyvben. 

A bekötőút bejáratánál sorompó található, ahol ellenőrzik, hogy kubai külön engedély nélkül ne léphessen a területre. A szigetek nyílt tenger felőli oldalán létesült főleg Kanadai, Holland túristagettók a helyiek elől elzárt területek. A cikk írójának sikerült Olasz  útitársaival egy kellemes napot tölteni egy elhagyatott és valóban csodálatos tengerparton, ahol megtalálták a helyi Üvegtigrist. Legközelebb egy képriporttal onnan jelentkezünk.

José El Hijo Del Caballo Blanco, 2008.01.29 Caibarien, Kuba.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szalka.blog.hu/api/trackback/id/tr84304895

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gringo 2008.01.29. 16:18:29

Igen jó kifejezés a "turistagettó", amiről megint egy egész sor közhelyes gondolat jut eszembe.
Nem kell Kubáig menni, hogy ilyen gettókat lássunk, elegendő 1000 kilométeren belül bármelyik görög, horvát vagy olasz tengerparti üdülőhelyet felkeresni, ezek ugyanis mindenütt ugyanúgy néznek ki. A panelproli elmegy egy hétre máshová, ahol ugyanolyan heringesdobozban lakik, mint otthon, és ugyanúgy lökdösi a másik prosztót a tömegben, mint otthon. A helyi jellegzetességek kit érdekelnek, helyi emberek sehol, pihenés nuku. Van kamu-néptánc, kamu-kalózhajó, és természetesen Ödönkének quadozás, amit fel lehet venni kamerára, hogy mutogathassák a szomszédnak. Ez a görcsös nyaralni-akarás valahogy a karácsony előtti össznépi őrületre emlékeztet.

Persze én is járok tengerpartra nyaralni, de inkább a csendesebb halászfalvakat részesítem előnyben, ahol maradt még valami a hagyományokból. Ez persze rohadt drága, így kénytelen vagyok én is alább adni az igényekből.

Megint elkanyarodtam a témától, ahogy már megszokhattátok... Bizonyos fórumokból ezért már rég kiutáltak volna.

ekkerjoz 2008.01.29. 16:36:58

Nos, Kubában már régen voltam, de nem egy sablonos túrista célpont volt tíz éve. Szerintem mostanában sem a horvát tengerparti fíling az uralkodó. Mondjuk ott 92.-ben jártam a Porec melletti Lanterna üdülőcentrumban, júliusban rajtunk kívül összesen hat másik vendéggel, persze németekkel. Állítólag azóta kicsit többen vannak nyaranta. Kubában viszont nem. A fene se érti.
Az viszont teljesen hihető, és érthető dolog, hogy utat építnek tengeren által a kubai strabagos és vegyépszeres cégek, mert korábban hajóval akármerre indultak el a derék kubai polgárok, szinte mindig Floridában értek partot. Vajon 40 km síkvizi autópálya árából mennyi lehet a pártfinanszírozás és egyéb közelálló költség? De miért van leállósáv, és gyalogút, vagy bicikliösvény? Nyugtalanító gondok ezek. Camilo Cienfuegosról viszont méltóképpen tudnak majd emlékezni, mikor virágot akarnak szórni a tengerbe.

Chuk Sal Mho 2008.01.29. 17:02:49

ekkerjoz,

MASZER-t ne hagyd ki, kedvencem. Mostmar :)

gringo 2008.01.29. 17:15:16

A betonfetisizmus - ki tudja miért - a kommunista diktatúrák egyik fontos jellemzője. Állítólag Észak-Koreában is több olyan autópálya van, amit a németek is megirigyelnének, persze ezek is konganak az ürességtől, mint a cikkben szereplő műtárgy. Talán Észak-Koreában nincs sorompóval elzárva, viszont ott nincs mivel rámenni...
Kuba minimum annyivel vidámabb hely, hogy van közlekedési eszköz dögivel. Úgy tudom, hogy az autóparkról is lenne mit mesélni, de ez már tényleg nagyon OFFtopic.

ekkerjoz 2008.01.29. 17:18:37

Maszer, micsoda hátrányos betűszó, smasszer, mószer jut eszébe az embernek róluk, nem érdekes...

gringo 2008.01.29. 17:31:50

maps.google.com/?ie=UTF8&ll=22.486141,-79.450185&spn=0.0069,0.007521&t=h&z=17&om=0

Fasza kis csomópontot is rittyentettek a végére, hogy elvezesse a péntek délutáni csúcsforgalmat.

Yozuri Béla 2008.01.29. 19:27:19

A tenger előtt látszik az áteresztőpont. Ott is dugó van....

maps.google.com/?ie=UTF8&ll=22.486141,-79.450185&spn=0.0069,0.007521&t=h&z=17&om=0

Aki Kubában (bárhol) túristagettóba megy, megérdemli.

Az autópark zseniális, a Lada az isten.

gringo 2008.01.29. 21:40:06

Én konkrétan az 50-60-as évek amerikai modelljeire gondoltam. Nem komállom az amcsi vasakat, de megnézném az utcaképet csupa ilyennel...
süti beállítások módosítása