HTML

Szálka

Élővizek mindhalálig! Nyálka, pikkelyek, síkosság, fokgazdálkodás. Heroikus küzdelem az első nyilvánosan közvetített vágótokívásért.

Friss topikok

  • Don Pármezán: @gringo: A fokgazdálkodás jó dolog volt, mert az is csak volt már, múlt időben. Minket, kisszersz... (2019.07.21. 20:44) Sumák hálózás árvízkor
  • Mária Kosztolányi: Bóni-fok, Bóni Antalról kapta a nevét, ha többet szeretnél tudni róla szívesen mesélek. A Bóni gró... (2019.03.21. 00:49) Bóni gróf varsát húz a faszára.
  • csiró géza: @nyubocs: Türelme nem volt hiábavaló. (2019.03.09. 12:53) Cifrafosat a vajhal
  • Vélemény Pista: ? (2019.02.24. 11:45) Lota lota to Kerka
  • WildBear: @Girhes Joe: Látom, erre 9 év alatt nem jött válasz, pedig engem is érdekelt volna.. (2018.02.17. 17:00) Tiltott módszerek III.

Linkblog

Alexander Adriaenssen: Halcsendélet

2008.02.07. 09:28 Shepherd

Gosztola Annamária művészettörténésztől kaptunk ismét egy képet s hozzá szöveget. Csináljunk, hát úgy mintha műveltek lennénk. Küld nekünk még párat és lassan azok is leszünk. Köszönjük.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Halcsendélet
Olaj, tölgyfa, 44,5 x 79 cm
Jelezve balra az asztal szélén: Alex Adriaenssen fecit. A. 1640.

Antwerpen 1587 – 1661 Antwerpen 

Szépművészeti Múzeum, Budapest, ltsz.: 2327
Vétel Bamberger Béla műkereskedőtől, Budapest, 1903. 

Egymásra dobált és felakasztott haltetemek, felszeletelt és levágott fejű, véres halak látványával sokkolja a nézőt a festő, Alexander Adriaenssen. A flamand festészet fellegvárában, Antwerpenben dolgozó mester képzeletét – gyümölcsök és virágok mellett – leginkább a vizek élővilága ragadta meg. Budapesti festményén csupasz faasztalon, csaknem frízszerűen sorakoztatja fel a különböző méretű és fajtájú halakat. Láthatóan élvezettel merül el a részletek aprólékos, naturalista ábrázolásában. „Egy realista látomás rabja” – ahogy életművének kiváló ismerője, Edith Greindl írja róla. Különösen bravúros az ezüstösen csillogó pikkelyek és vízcseppeken megcsillanó fény megfestése. A barnás össztónust, az egymással lágyan harmonizáló színeket csak a halfej húsának vöröse töri meg. 
Adriaenssen datált műveinek nagy része – ilyen a budapesti is – az 1640-es években készült. Egy igen hasonló, jelzett és ugyancsak 1640-re datált képet őriz a mestertől az ogyesszai múzeum.

3 komment

Címkék: művészet anatómia hal festő szortiment alexander adriaenssen bamberger béla műkereskedő

A bejegyzés trackback címe:

https://szalka.blog.hu/api/trackback/id/tr25329059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ekkerjoz 2008.02.07. 10:13:36

Milyen érdekes véletlen, hogy éppen a nagy németalföldi festőóriás, Rubens halála után kezdett az akkor már ötven év feletti derék Alex Adriaenssen mester maradandót alkotni. Nem ismerem sajnos a munkásságát, de feltűnt, hogy nem követte Rubens mester buja stílusát (ezek a halcafatok biztosan nem gerjesztenének be egy hathónapos tengeri útról érkező matrózt sem). Ellenkező esetben most valami dús idomú fehérnép meztelenkedne a tölgyfán, olajban.
Mindenesetre nagyon szép post, alig várom a következő festményt.
Még csak annyit kérdeznék, hogy barnább tónusban is létezik-e, mert menne a Réka szekrénysoromhoz, meg a zöld színű lexikonokhoz.

gringo 2008.02.07. 10:28:45

Szeretnék döglött halakat, valamint belsőséget akasztani a kandalló fölé. Az asszony különösen örülne.

gringo 2008.02.07. 10:37:08

Ezt a naturalista ábrázolást lehetne pl. kombinálni egy kis Dali-féle szürrealizmussal. Lólábakkal rendelkező félbevágott ponty ultizik az úszóhólyagjától megfosztott busával, a harcsafejű meztelen nővel és a keresztre feszített Jézussal, egy belsőségekkel feldíszített szobában.
süti beállítások módosítása