Nem oly rég készült el a címben szereplő írásmű, amely megtekinthető az alábbi linken, csongrad-megye.hu/portal/index.php.
Jó kis írás, 11MB PDF, 12MB PDF melléklettel, ami már önmagában elegendő ahhoz, hogy egy átlagos Velvet olvasó visítva meneküljön a weblapról, de a bátrabb Sportgéza olvasótábor azért megnyitja majd, és a 217 oldalas dokumentum láttán szalad el.
De nem is nekik szól a dokumnetum, és nagyszerű, hogy nyilvánosan, egyszerűen, könnyen, XIX.századi módon hozzáférhető.
Beleolvasván az anyagba, álljunk meg a költségeknél:
A vizsgált változatok beruházási költsége 2008. évi áron (Ft)
I. változat
Főműtárgyak Jobbpart, 254,4 fkm
Duzzasztómű 13 847 640 000
Hajózsilip 9 154 700 000
Hullámtéri bukó ártéri híddal 3 057 600 000
Partvédelmi munkák 4 501 780 000
Földmunkák 10 669 000 000
Hullámtérrendezés 2 400 000 000
Fő műtárgyak összesen: 43 630 720 000
Előre nem becsűlhető munkák 20% 8 726 144 000
Fő műtárgyak mindösszesen: 52 356 864 000
Felvonulási költségek és ideiglenes
melléklétesítmények 13 409 072 800
Parti létesítmények 732 500 000
Közlekedési létesítmények 717 000 000
Közművesítés 708 291 000
Energiaellátás 860 000 000
Kezelőtelep 1 509 400 000
Kisajátítás 375 800 000
Felvonulás és egyéb létesítmények
összesen: 18 312 063 800
Mindösszesen 70 668 927 800
AFA 20% 14 133 785 560
Bruttó mindösszesen 84 802 713 360
II. változat
Főműtárgyak Balpart, 253,6 fkm
Duzzasztómű 14 231 540 000
Hajózsilip 9 325 700 000
Hullámtéri bukó ártéri híddal 3 057 600 000
Partvédelmi munkák 5 247 600 000
Földmunkák 14 494 700 000
Hullámtérrendezés 2 400 000 000
Fő műtárgyak összesen: 48 757 140 000
Előre nem becsűlhető munkák 20% 9 751 428 000
Fő műtárgyak mindösszesen: 58 508 568 000
Felvonulási költségek és ideiglenes
melléklétesítmények 14 678 868 600
Parti létesítmények 732 500 000
Közlekedési létesítmények 1 133 000 000
Közművesítés 708 291 000
Energiaellátás 860 000 000
Kezelőtelep 1 1 509 400 000
Kisajátítás 375 800 000
Felvonulás és egyéb létesítmények
összesen: 19 997 859 600
Mindösszesen 78 506 427 600
AFA 20% 15 701 285 520
Bruttó mindösszesen 94 207 713 120
Javasolt változat: az I. változat!
Teljes mértékben egyet kell érteni a döntéselőkészítési tanulmány készítőivel. Ha valahova kis országunkban feltétlenül duzzasztóművet kéne építeni ezekben a nehéz időkben (és döntéshozó lennék), a 84milliárdos tervet támogatnám a 94milliárdossal szemben.
A tanulmány választ keres, és talál a miértekre is, íme:
2.1.8.Vízgazdálkodás – Optimális hasznosítás [21]
A társadalmi-gazdasági fejlődés egyik feltétele a víz iránti növekvő igények kielégítése, továbbá a víz károkozó hatásának csökkentése és ezért a természetes vízkészletek és vízviszonyok közötti egyensúly folyamatos fenntartása szabályozó (vízpótló és vízelosztó) művekkel. Ezt a feladatot tölti be a vízgazdálkodás, amely műszaki-gazdálkodási tevékenysége ellátásához jelentős erőforrásokra van szüksége. A vázolt művek egyre nagyobb térségre kiterjedő vízgazdálkodási rendszerekké szerveződtek, s a múlt század hetvenes éveire kialakult a Tiszavölgyi Vízgazdálkodási Rendszer (lásd a 2/19.ábrát) terve, amely egyben egy korszerű – öntözéses – mezőgazdaság létrehozásának alapfeltételeit teremtené meg. A rendszer kiépítése a múlt század 50-es éveiben elkezdődött. Már csak a Tisza-szakasz középső láncszeme a csongrádi duzzasztómű hiányzik, és annak öntözésre váró területe nélkülözi ezt az egyébként meglévő potenciális forrást, amely hasznosítható lehetne a területen: helybenfoglalkoztatásra, kertgazdálkodásra és tiszai szállításra. A jelenlegi térség-alkalmassági elemzések a területhasználatra vonatkozó javaslatok (lásd a 2/20. ábrát) [22] területi megoszlását célszerű a jövőben figyelembe venni.
Na, hát így. A dokumentum valóban komoly környezetvédelmi hatástanulmányt tartalmaz, a Kiskörei példát hozza fel a lehetséges változások modellezésére. Főleg a mikroorganizmusokra koncentrál, rákeresve a halak szóra, kb 8-10szer találjuk a dokumentumban, ez nagyjából megegyezik a Rotatoria (kerekesféreg) találati számával, amit laikus horgász gyomrunk kissé nehezen emészt, pedig tanultuk valaha, minden felsőbbrendű létforma alapja a mikroorganizmusok megléte. Az, hogy kecsege helyett ezüstkárászt lehet majd fogni, és Tiszavirág helyett is szúnyog repül majd a Tiszán (folyami szállítás kontra Kérész élettér) népgazdaságilag elhanyagolható jelentőségű probléma.
Gazdasági szempontból nagyobb jelentőségű, hogy egyszer Záhonyig feljöjjön mondjuk Némó Kapitány a Nautilussal.
Ha akar. És miért ne akarna?
Fontos infó (amiért a post íródott), a tanulmányt hivatalosan véleményezni lehet június 19.-ig, amelyre a felhívást szintén a fenti linken találjuk.