HTML

Szálka

Élővizek mindhalálig! Nyálka, pikkelyek, síkosság, fokgazdálkodás. Heroikus küzdelem az első nyilvánosan közvetített vágótokívásért.

Friss topikok

  • Don Pármezán: @gringo: A fokgazdálkodás jó dolog volt, mert az is csak volt már, múlt időben. Minket, kisszersz... (2019.07.21. 20:44) Sumák hálózás árvízkor
  • Mária Kosztolányi: Bóni-fok, Bóni Antalról kapta a nevét, ha többet szeretnél tudni róla szívesen mesélek. A Bóni gró... (2019.03.21. 00:49) Bóni gróf varsát húz a faszára.
  • csiró géza: @nyubocs: Türelme nem volt hiábavaló. (2019.03.09. 12:53) Cifrafosat a vajhal
  • Vélemény Pista: ? (2019.02.24. 11:45) Lota lota to Kerka
  • WildBear: @Girhes Joe: Látom, erre 9 év alatt nem jött válasz, pedig engem is érdekelt volna.. (2018.02.17. 17:00) Tiltott módszerek III.

Linkblog

Gát-Gate

2008.03.27. 12:59 kapagép

Kis magyar helyzetkép, Két kerékkel kevesebb, avagy Tisza parton mit keresek és hasonlók

(Ezt az írást több, mint egy hónappal ezelõtt fogalmaztam meg hirtelen felindulásból, de hihetetlen volt, hogy így marad a helyzet, ezért aludtam rá inkább, várva a tavaszt, és a felvilágosodást. Tudhattam volna, ez utóbbira ugyan várhatok…)

A Magyar Turizmus Rt. 2008-at a vizeknek szánta. Nem a horgászoknak, hanem úgy általában a vizes turizmusnak. Tavaly a zöldön meg az aktívon volt a hangsúly, amibe még simán beférhetett volna a horgászat (a lovaglás meg a természetjárás mellé), de valahogy mégis kimaradt. Ez is jól jellemzi kedvenc hobbink megítélését.
Mindez egyáltalán nem lenne érdekes, ha a vizek évében nem azzal indulna/indult volna a szezon, hogy attól harsog a vízpart, hogy Magyarország legjobb horgászhelyét, a Tisza-tavat, a nyugati oldalról egyszerûen lehetetlenség megközelíteni gépkocsival a töltések lezárása miatt.
Mindenki hõzöng, mármint a horgászok, mivel a több kilométerre lévõ állások elérhetetlenné váltak. És egyáltalán, mi az hogy nem lehet a gáton közlekedni? Ez már a helyieknek sem tetszik.

 

 

No lássuk.
Szóval a lényeg az, hogy a Tisza-tó körül pályázati pénzbõl kerékpárutat alakítottak ki, ami azt jelenti, hogy a gát tetejét leaszfaltozták, és így az kerékpárút minõsítést kapott. (Kisköre-Tiszafüred között már volt, Kisköre-Poroszló között tavaly adták át).
Annyira kerékpárútra sikerült, hogy mivel eleve annak indult még 2004-ben, ezért aztán arra is kapott forgalomba helyezési engedélyt. Az országos szövetség (Mohosz) lapja, a Magyar Horgász (mahor), ezt egy cikkben adta közre, sûrû felháborodások közepette. Az írásból kiderült még, hogy átverés fennforgásának esete forog fenn, mert nem errõl volt szó, és különben is!
Magyarul: mondák nekik, hogy bekaphatjátok a farokalattit, itt akkor is bringaút lesz. Ja, és kuss legyen, mert még a végén a másik partot is lezárjuk, khm, kerékpárúttá minõsítjük. (Itt kell megjegyezni, hogy valamiért csak ez az új út a gondok forrása, és heves megyei kezelõje ilyen durci csak a Poroszló-Kisköre szakaszon, a korábbi kerékpárút Jász-Nagykun-Szolnok megyei szakaszán ugyanis – tehát a „másik parton” – lehetõség ad a közlekedésre az illetékes hatóság. Akkor ezt most hogy lehetséges?)
Volt egy kósza kísérlet a vízügy részérõl, hogy ne csak õk használhassák a kerékpárosokon kívül a nyugati töltéskoronát, hanem mások is – lehetõleg azok, akiknek a vízügy szeretne eladni engedélyt jó pénzért –, de elutasították a kérést, és maradt az aszfaltcsík bicikli és Kötivizig út.
Biztos ami biztos, a gátak tövénél lévõ – alternatív megoldásként felmerülõ – földutak megközelítését is lehetetlenné tették.

 

A horgászszövetség – amely a Tisza-tó halászati/horgászati hasznosítója – azon lázad, hogy itt kérem, a horgászturizmus súlyos csapást szenved el. Mondja ezt úgy, hogy azon kívül, hogy telepítget és fõként állománymentõ halászat címszóval levillanyozza a vizet, összesen annyit tesz, hogy területi engedélyeket ad ki. Na jó, még talán õrizni is próbálja ezt az értéket, de sajnos nyílt titok, hogy nem megy neki. Szóval sérelmek érik a horgászturizmust!
Horgászturizmus? Valaki elárulhatná, hogy Magyarországon mit jelent ez!?
(Talán azt, hogy régi halastavakból, tározókból, markolóval ásott gödrökbõl kialakított párhektáros horgászcentrumokba jár a magyar horgászok zöme hétvégenként, egy-egy napra, vagy órára? Vagy azt, hogy az átlagosnál nagyobb víztározók bojlis paradicsomként várják a jómódú vendégeket, akik egyébiránt el sem mozdulnak a vízpartról? Netán azt, hogy egy jó nagy, sok ember számára elérhetõ víz mindenféle szolgáltatást képes eltartani a környékén?)
A Mohosznak se bérelhetõ tanyája, szállása, se kikötõje, vagy egy megveszekedett csónakja nincs a Tisza-tavon, de még partja sem. Hát nem szánalmas? Kiszorult a „saját” vízérõl, és legalább hat éve – de még inkább ’99 óta – a fura jogi helyzet miatt egy millimétert sem fejleszt. Ha tisztább lenne a helyzet, akkor sem lenne képes rá, hogy építsen bármit is, de ez más kérdés...
(Két évvel a kiírás után, 2001-ben egy érdekes, megkérdõjelezhetõ döntéssel a Torgyán-féle minisztérium a „Tisza-tavi Sporthorgász, Halászati, Természetvédelmi és Környezetvédelmi Kht.”-nak ítélte oda a halászati jogot, amire a korábbi kezelõ, azaz a Mohosz is pályázott. A 385 millió forintos kártérítést azonban senki sem volt hajlandó kifizetni a szövetségnek, így azóta is egy függõ jogi helyzet áll fent, vagyis még mindig a Mohosz halasítja a Tisza-tavat – amikor éppen nem lehalássza).

Szóval horgászturizmus… A Tisza-tó az egyetlen hely, ahol lehet ilyesmirõl beszélni, mintegy globálisan. Mint annyi mindennek ennek is van pár gazdája, csak hogy felelõst ne lehessen találni, viszont mindenki megsüthesse a maga kis pecsenyéjét.
Van itt vízügyi – és környezetvédelmi – igazgatóság, mindjárt három (Köti-Kövizig, Ékövizig, és Tikövizig), nélkülük nem élet az élet! Van ugye horgászati hasznosító, ebbõl is kettõ – majdnem, ld. fent. Aztán közel egy tucat település, saját vízparttal, meg privát vízpart tulajdonosokkal. Természetvédelem madárrezervátummal és nemzeti parkkal. Regionális idegenforgalmi bizottság. Három megye, egy tulajdonos, az is az állam – na errõl ennyit.
Mégis tudott rá szervezõdni egy komplex szolgáltatáscsokor. Ez is majdnem el lett kúrva, de olyan tartalomszerûséget tudhat magáénak, amit más horgászhelyek közül egyik sem.
Van rahedli kikötõ (zömmel magán) bérelhetõ csónakokkal, szálláshelyek (apartman, magánház, szálloda stb.), vonzerõ, és talán még hal is. Még.
De kinek is fáj igazán ez a gátlezárás dolog? A „horgászturizmus” mely szereplõinek? A vadkempingezõknek. Akiknek szélsõséges elemei miatt mocsok és szemét marad a parton – tisztelet a kivételnek. A bozótba szaróknak, akik hozzák magukkal a kaját, vagy a helyi (Cba, Lidl, Spar) boltokban vásárolnak be, és Adambrau söreiknek nyomait a természet hordozza magán. Nem étterembe járók, nem panziófoglalók, nem csónakot bérlõk. A turizmus számára tökéletesen láthatatlanok. Mint egyébként a legtöbb horgász idehaza. Valljuk be!

Hiszen ha igazságos akarok lenni, létezik egy józan – ha nem is túlnyomó, ha nem is „új” – többség, pláne ha nem is többség, mely egyszerûen le szeretne jutni a vízpartra. Nem horgászturisták õk, mi, hanem csak horgászok, akik nem akarnak kilométereket gyalogolni, és valamiért nem szeretnék autójukat hátrahagyni, magára.
A csónakos horgászat a cél? Szép dolog. Mellesleg elképzelhetetlen. Én is szeretem a csónakos pecázást, de kétszázezer horgásztársam parthozragadt, és ezt el kell fogadni. Különösen úgy, hogy néha kifejezetten szerencsésebb, eredményesebb, kényelmesebb partról horgászni. De hát magyarázzam ezt egy akkora horgász-szaktekintélynek, mint a Turizmus Zrt. vezetõje? Õ nyilván jobban tudja…
El kéne fogadni, hogy a horgászturizmus így, ilyen formában csak egy álom, de különösen ártó is, ha az egyszerû mezei horgászok kárára szeretnék/tudunk csak vendégeket csalogatni.

Sok olyan rossz jelenség van, ami nem a pecázó pecásokhoz köthetõ, és amivel már tele az pukkaszó-hólyagunk; a lehalászó halászok, gátlástalan rapsicok, ügyes vízügyesek, túlpörgött természetvédõk, ipari szennyezõk, töketlen törvényszolgák... hosszú a sor. Ezért nem szép dolog talán épp a Mohoszt basztatni, vagy horgásztársainkat, pláne, ha pont minket horgászokat szopatnak ezúttal. De az meg a mellúszomon jön már ki, hogy a szövetség, miközben abból él, hogy érdeket véd (érdeket véd?), nem veszi észre, hogy az érdekvédelem nem arról szól, hogy hendikepes helyzetbõl anyázunk, ráadásul olyan lõzungokkal, hogy horgászturizmus, basszameg. Hagyjál már! Az odamondogatás úgy látszik arra elég, hogy kellõen megutálják a horgászokat, de arra nem, hogy valamit elérjünk (ld. az FVM-nek címzett korábbi Mahor vezércikkek). A hátrány behozhatatlan: ott ül a parlamentben, meg a bizottságokban a Haltermosz fõhalásza? Ott. És ott ül a Mohosz fõhorgásza? Nem. Van olyan, hogy Vízügyi minisztérium? Végülis van. És van olyan hogy Horgászügyi akármi? Nagyon nincs.

Kicsit elkanyarodtam, talán úgy tûnhet, de végül is minden mindennel összefügg, így nem volt nehéz eljutni az elzárt gáttól, a horgászturizmusért kiáltó töketlen Mohoszig.
Merthogy a horgászturizmust bezony nem fogja befolyásolni ez a gát mizéria, de nem ám.
A strandoló, a vízi túrázó, a gépesített újgazdag (helyi vizes tájszólásban: jachtos köcsög), és a kerékpáros sokkal többet ér manapság, ráadásul nem is a vízparton alszik.

A gát tehát csak a kezdet…

12 komment

Címkék: tisza mohosz horgászat szopatás állománymentő halászat ökoturizmus vízügy

A bejegyzés trackback címe:

https://szalka.blog.hu/api/trackback/id/tr14398949

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gringo 2008.03.28. 09:57:20

Nem ez az első gát, amit lezárnak kis hazánkban... Általában egyet is értek a lezárással: ne csesszék szét a töltést a vadvízre vágyó újgazdag köcsögök Land Roverei, bár pont ők azok, akik az engedélyt is megvennék pár ezresért. A földutakkal szemben viszont azt a kevés aszfaltozott gátat nyugodtan meg lehetne nyitni, bár úgy nem vehetnének fel zsíros kis ajrópauniós pénzeket bicikliútra.

A gátlezárás amúgy nem olyan nagy katasztrófa: a helyiek hőbörögnek egy kicsit, aztán szép lassan kialakulnak az alternatív keresztező és párhuzamos útvonalak, mint máshol.

A horgászturizmus jelenléte Magyarországon kb. az űrturizmussal van egy szinten, ebben egyetértünk.

Hempli 2008.03.28. 10:43:05

Az a vicces, hogy ez a gatszakasz gyakorlatilag az egyetlen út a poroszlo es sarud kozott elterulo hetvegi hazakhoz... a haveromeknak is ott van telkuk, eleg nonszensz, hogy 5km korzetben most elvileg nem tudjak megkozeliteni autoval.

gringo 2008.03.28. 10:44:01

A horgászturizmusról amúgy a Duna-delta jut eszembe, és az, hogy szőröstalpú barátaink ebben is mérföldekkel megelőztek minket. Vajon mit tudnak ők másképp csinálni, ami miatt a fél Európa oda jár horgászni? És nem a szemetet hordják oda, hanem szépen csengő euró-milliókat, ami az idegenforgalom bevételeként ott is marad az országban. Mindez egy olyan helyen, ahova rendes utak sem vezetnek...

p a s s e r 2008.03.28. 10:50:49

Nekem kicsit más a véleményem. Általában minden évben eltöltök a tó mellett 4-5 napot vadkempngezéssel, sokadmagammal. És fura mód nem szarunk a bokorba (ha bringával kéne kicuccolni, akkor viszont ezt tenném értelemszerűen), eljárunk zuhanyozni, sok esetben pont az ilyenek miatt ki is van bérelve egy ház, de anélkül is megoldható a poroszlói strandon. Minden érkezést úgy inditunk, hogy az utolsó csikkig kipucoljuk a placcot. Érdekes, de erre nem minden esetben van szükség. Lehet, hogy mások is természetkedvelők? Nem az a baj, ha valaki szeret vadkempingezni, hanem az, ha nem tiszteli a környezetét, paraszt. Azért úgy gondolom nem lehet általánosítani. Vadkempingezők között is vannak faszok, de nehogymá kiemelten ők legyenek a rosszak. Láttam én ott helyi szakit is halfejeket, meg mindenszar konzervdobozt hátrahagyva. Nocomment.

Kérem vissza az utat! :D

Zsirparaszt 2008.03.28. 10:52:20

Egy egynyomos aszfalcsíkon hogy kerülnéd ki a szembejövőt? Hol parkolnál? Csak nem a füvön?
Gondolom már láttad, hogy egy felázott füvön mit csinál mondjuk egy Lada Niva, hogy túlzásba ne essek. A vaddisznódagonya ahhoz képest kultúrtáj.
Tessék szépen sétálni, vagy egy biciklitartót szerelni a kocsi tetejére. Gondolom egyébként sem napi problémát jelent a dolog. Az általam ismert horgászok szinte mindig a lakóhelyük néhány kilométeres körzetében horgásznak, legfeljebb a nyaralást kiegészítik egy célponközeli pecázással.

p a s s e r 2008.03.28. 11:10:44

Ugyan úgy kerülném ki a szembejövőket, mint eddig... Két autó kényelmesen elslisszol egymás mellett... Eddig ment a nedvesfüvesgyakorlat is, elsőkerekes autóval. És a horgászállások mellé leállva szoktak a legtöbben parkolni. Senkit sem zavarnak.

moto.sapiens 2008.03.28. 11:23:26

Vadkempingezni jó.Az a természetes állapot amibe jó néha visszatérni nyaranta kis időre.A szar egy hét alatt eltűnik a bokorból ha esetleg valakire ott jönne rá a szükség.
A nem lebomló szemetet meg tessék elvinni!!!

RSS 2008.03.28. 12:55:51

Khm, jól látom hogy az utat kerékpárforgalom-méretűre korlátozó terelőelemek fémből vannak...?
Mert akkor napok/hetek alatt meg fog oldódni ez a nagy dilemma, a szorgos hitványvas-guberátor teamek által.
Tisztelettel.

A jogi stb. helyzetet leíró rész teljesen átlagos Abszurdisztáni mozaikdarabka, miért pont ez a része működni ez ország életének?

Csaszi_64 2008.03.28. 14:26:09

Mi egy évben két hónapot töltünk vadkempingezéssel, igaz nem a Tisza-tónál, de a helyzet máshol sem jobb!
Nekem ne mondja senki, hogy aki tényleg horgászni megy, annak az a megoldás, hogy gyalog cuccoljon be, mert nekem az kb 3 napig tartana. Az az SSH-s design-on szocializálódott sporthorgász, aki két óra alatt akarja megfogni élete halát és lemegy két bottal, meg egy zacsi etetőanyaggal, az tényleg ráér sétálni ..., legalább addig sem tesz kárt! Akit nem csapott még meg a vadkempingezés feelingje, annak hiába beszélünk! Szerintem az a legnagyobb baj, hogy a vízparti kommunizmus érdekei nem ugyanazok, mint a horgászoké!
Ez a kerékpárút qrv@ nagy business lehet, mert olyan kihalt helyeken is, mint a Bodrogköz, csak építik, meg építik, meg építik!

halas75 2008.03.30. 20:44:46

Sziasztok.Nagy szarság ez!Az én pénzemböl is épült az az út.Vagy nem???(fizetek adót).Ráadásul még bérletet is váltok ki rá minden évben,pár ezer forintért!A biciklis mennyit fizet?Vagy a Német turista??Lehet az égből pottyant az a pénz amibe került ez a vacak út.EZ HUNGARY!!!!Vagy tévednék?

Csaszi_64 2008.03.31. 09:57:18

"Lehet az égből pottyant az a pénz amibe került ez a vacak út."

Nem az égből pottyant az a pénz, hanem értelmes dolgokra kaptuk az EU-tól! Csak a vízparti kommunisták számára ez a pénzbenyelés legegyszerűbb módja! Lemerem fogadni, hogy a töltés megépítését is elszámolták, pedig az már adott volt! :(

Kocapecás 2008.03.31. 10:39:11

Az elmúlt években gáthasználati díj fizetése ellenében behajhattak a horgászok és mások is a gátra. Nyílván a beszedett pénzeket fel lehetett volna használni a gáti utak karbantartására. Sőt fel lehetne most, is ha nem zárták volna le egészen egyszerűen a gátat az autósok előtt. Sajna nem mindenki dúskál az anyagi javakban. Ettől függetlenül szeretne kicsit kikapcsolódni és közelebb kerülni a természethez, ingyen, illetve kevés költséggel nyaralni, vadkempingezni, horgászni. Őket most sikerült kizárni a Heves megyei oldalról. Nyílván nem megoldás, hogy a rengeteg cuccot kilométerekre lévő helyekig biciklivel vagy gyalog cipeljék be. És nem megoldás az nekem sem, hogy Egerből biciklivel menjek horgászni a Tisza tóra, illetve a Kis Tiszára. Az autóknak egyébként meg nincs kialakítva parkoló a gáti út kezdetén ahol nyugodtan ott is merné hagyni a kocsiját a horgász és biciklivel vagy gyalog menne tovább. De mondom az sem megoldás, főleg a rengeteg holmi miatt.
A rend őrei persze vadul büntetik az új közlekedési rend megszegőit. A gáti útra tett akadályok ugyanis kapuként is működnek és megfelelő kulccsal kinyithatóak. A múltkor Poroszlónál is nyitva találtam a kapukat és többen megkockáztatták a behajtást a Kis Tisza gáthoz érő partjaihoz (kb. 2 km). Felmerült bennem az ötlet, hogy mi lenne, ha afféle polgári engedetlenség keretében eltávolítanák a behajtást tiltó táblákat? Nincs tábla nincs tiltás.
Valószínűleg ez lesz a vége mert ez így nem maradhat. Nyílván csak szép hazánkban fordulhat elő ilyesmi, hogy valakik lenyúlják a nagy lóvét a bicaj útért. Az meg már ku...ra nem érdekli őket, hogy holmi pecások, üdülő tulajdonosok, vizet szerető emberek nem tudnak kijutni a vízhez. "Menjen csak gyalog a sok paraszt, úgy is csak szemetelni tudnak" - gondolhatják. Hát itt tartunk. Parti autós horgászoknak kuss. Vagy legyen szabályszegő ha mer, és van pénze bírságra. Előre fémgyűjtő etnikum. Most kivételesen elnézném, ha eltüntetnék a fényképen látott akadályokat és táblákat.
süti beállítások módosítása