HTML

Szálka

Élővizek mindhalálig! Nyálka, pikkelyek, síkosság, fokgazdálkodás. Heroikus küzdelem az első nyilvánosan közvetített vágótokívásért.

Friss topikok

  • Don Pármezán: @gringo: A fokgazdálkodás jó dolog volt, mert az is csak volt már, múlt időben. Minket, kisszersz... (2019.07.21. 20:44) Sumák hálózás árvízkor
  • Mária Kosztolányi: Bóni-fok, Bóni Antalról kapta a nevét, ha többet szeretnél tudni róla szívesen mesélek. A Bóni gró... (2019.03.21. 00:49) Bóni gróf varsát húz a faszára.
  • csiró géza: @nyubocs: Türelme nem volt hiábavaló. (2019.03.09. 12:53) Cifrafosat a vajhal
  • Vélemény Pista: ? (2019.02.24. 11:45) Lota lota to Kerka
  • WildBear: @Girhes Joe: Látom, erre 9 év alatt nem jött válasz, pedig engem is érdekelt volna.. (2018.02.17. 17:00) Tiltott módszerek III.

Linkblog

Magyarország Nemzeti Halászati Stratégiai Terve horgásszempontból

2008.05.22. 06:57 Yozuri Béla

Igazából a Halászati törvény módosítása ügyében guglizok veszett mód, hátha vannak jelei, hogy a tavalyi kezdeményezés új erőre kap (ahogy az idén már 61 éves hardcore szaklapban is írják), és kiderül milyen javaslatokkal áll elő a MOHOSZ a jobb horgászatért, vagy legalább kiderül kivel egyeztet ezen fontos ügyben.

Efféle friss infót nem sikerült találni, de megtaláltam a Magyar Horgászjövő eposzát, címe: "A megújuló halászatért: Magyarország Nemzeti Halászati Stratégiai Terve a 2007-2013-as tervezési időszakra"

A teljes mű az alábbi linken olvasható pl. az FVM oldalán, csak erős idegzetűeknek, vagy bemelegítésképp egy Korda féle Pókerközvetítés előtt:

http://www.fvm.hu/doc/upload/200711/07_okt_nhst_hu.pdf

 A Terv elkészítésére az EU kötelez bennünket, ott már régebben kitalálták, hogy az össznépi játékhoz, a pályázati pénzek elosztásához legalább egy Stratégiai terv legyen. Az NHST természetesen a Nemzeti Fejlesztési Terv részét képezi, nameg persze illeszkedik az EU halászati stratégiába is, aminek lényege, hogy a nagy halásznmzetek EU támogatással rabolják a tengereket, amiből pár tucat ember jól keres, a horgászat pedig legyen teljesen elhanyagolt a támogatások oldaláról. (Hogy teljesek legyünk EU tervgazdálkodás ügyben, meg kell említeni, a kultúrnemzetek magasról tojhatnak az EU kommunista szabályzóira, mint ahogy teszik is, és felismerve a sporthorgászatban rejlő potenciált, mernek külön utakon járni, és támogatni azt.)

Akkor a Tervről.....

A Terv, egy állami pályázatirói kreatív hardcore szakmai körökben kis erősségű (azaz párszázezer forint sikeríjért összerántható kb. másfél perc alatt) logóval kezd, íme:

 

 Ezután igazi Görög eposzhoz méltóan kezd a 74 oldalas dokumentum, nem nélkülözi az invokáció , propozíció és antipáció kötelező elemeit, az első fejezet címe pl.  "A MAGYAR HALÁSZATI SZEKTOR KÜLDETÉSNYILATKOZATA"

Expozíció gyanánt is elmegy a hitvallás, magyarországnak nincs tengeri halászflottája (kötelező elem, az EU vízfejeknek is valamennyire képbe kell kerülni, amikor Magyarországot, mint ősi halásznemzetet szemlélik).

De in medias res , azaz a dolgok közepébe vágva a mű horgászattal vonatkozó része a természetesvízi halászat, és ritkábban a horgászat pontokban érhetők tetten, szummázott terjedelme nem éri el a három oldalt. A horgászatot, a horgászokat általában efféle eposzi jelzők kísérik: "horgászat, mint rekreációs tevékenység", "A halgazdálkodás összhangba kerül a természetvédelmi és rekreációs érdekekkel", "vízparti szemetelés is példátlan méreteket ölt".

Ajánlom a természetesvízi horgászat SWOT analízise táblázatos összefoglalóját, ami egy szempontból dícséretes, hogy valaki le merte írni...

 4.1.2. Természetesvízi halászat és horgászat (SWOT-analízis)

Halászat:
Strengths – Erősségek

- Megfelelő klimatikus és vízrajzi viszonyok (Balaton, Duna és a Tisza és ezek vízrendszere)
- Halászati hagyományok
- Működő termelői csoportok
- Az értékesítésben integrált halászok
Weaknesses – Gyengeségek
- Vízminőségből fakadó kockázatok
- Kiegyenlítetlen és időszakosan bizonytalan árualap
- Alacsony fogástechnikai színvonal a halászatban
- Nem kellően kidolgozott és alkalmazott szelektív halászati módok
- Halőrzés alacsony színvonala, hiányos adatgyűjtés és adatszolgáltatás
Opportunities – Lehetőségek
- Rekreációs célú halgazdálkodási tevékenység folyamatos bővülése
- Szelektív halászat szükségessége a természetes víztereken
- Horgász halpiac bővülése
Threats – Korlátok, Fenyegetettségek
- Szigorodó állatvédelmi, környezet- és természetvédelmi előírások
- Fokozódó madárkártétel (pl. kormorán)
- A horgásztársadalom ellenérzései
- Fogyasztói félelem a vízszennyezések hatásainak kitett halakkal szemben
Horgászat:

Strengths – Erősségek
- Megfelelő klimatikus és vízrajzi viszonyok (Balaton, Duna és a Tisza és ezek vízrendszere)
- Minden víztípus hasznosítható horgászattal
- Jelentős társadalmi bázis, rekreációs jelentőség
- Jól és hatékonyan működő szervezeti felépítés
- Háttér ipar és eszköz ellátás jól kiépített
- Jól működő adatszolgáltatás és adatkezelés
Weaknesses – Gyengeségek
- Horgászkezelésű vizek halőrzése bár jól működik, de a szabálysértések szankcionálása gyenge, nem visszatartó erejű
- „Megélhetési horgászat” jelenléte
- Gyakori horgászetikába ütköző magatartás a vízpartokon
Opportunities – Lehetőségek
- Horgászati célú halgazdálkodás kiterjesztése
- A rekreációs célú halgazdálkodási tevékenység folyamatos bővülése
- Társadalmi bázis és rekreációs hatékonyság növelése
- A szabadidő aktív eltöltésének növekvő igénye
- Horgász turizmus, és a horgászathoz kapcsolódó valamennyi szolgáltatás fejlesztése
- Környezettudatos nevelés egyik eszköze
Threats – Korlátok, Fenyegetettségek
- A vizek alacsony természetes állománypótlódása
- A vonatkozó jogszabályok hiányosságai, és a végrehajthatóság rossz hatékonysága
- A természetes vizek, mint élőhelyek degradálódása
- Az ifjúság a szabadidő-sporttól való lassú távolmaradása

(Remélem a MOHOSZ, mint a társadalmi egyeztetés szakértője magának is feltette a kérdést, minek köszönhetők a jelen állapotok.)

 A végére persze nem marad el a műben annak taglalása, milyen katartikus állapotba jutunk 2013-ban akkor, amikor a jó győzni tud. Erről a célrendszerek között így vélekedik a terv:

 

1.3. A természetes vízi halgazdálkodás hosszú távú fenntarthatóságának és versenyképességének biztosítása a természetes vizek optimális biológiai állapotának fenntartása és a halászok megélhetésének biztosítása érdekében.

1.3.1 A természetesvízi halászok jövedelmi helyzetének javítása és munkahelyeik megőrzése.
1.3.2. Halászati hagyományok megőrzése és ápolása és a halászati eszközök – mennyiségi
bővülés nélküli – megújítása és fejlesztése.
1.3.3. A természetes vizek élőhely-degradációs folyamatainak lassítása, őshonos halfajok
telepítése és az invazív halfajok túlzott mértékű térnyerésének csökkentése.

"Magasztos" célok, "szép" terv, jól sikerült dráma. Minden az egyeztetés során résztvett horgászérdekeket képviselő szervezetnek (ebből egy van, MOHOSZ-nak hívják) köszönet, hogy az érdekegyeztetés során tevékenyen hozzájárult ahhoz, hogy a Nemzeti halászati stratégiánk eposzában a horgászatnak még epizódszerep se jusson.

deus ex machina, azaz Isteni közbeavatkozás, ami után a jó győzni tud, talán az lehetne, ha végre úgy döntenek a horgászok, egy őskommunista halászatrajongó szervezet sehol se képviselje az érdekeiket.

 

 

18 komment

Címkék: politika kommunisták apácafúró csökös hágli magyar nóta

A bejegyzés trackback címe:

https://szalka.blog.hu/api/trackback/id/tr25478844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gringo 2008.05.22. 09:41:42

Semmi konkrétum, csak egy kockás szélű paint-logó meg egy halom összelapátolt közhely. Gratulálok az újabb sikeres pénzköltéshez. A tanulmány szerzői pár órás internetes kutakodással találhattak volna értelmes gondolatokat is, bár ez itt nem volt cél. Szinte látom magam előtt, ahogy ezek a remek szakemberek az elvégzett munka jóleső érzésével hátradőltek székükben.

(A linkre megint nem mertem rákattintani, bőven elég az összefoglaló...)

Kocapecás 2008.05.22. 11:34:56

"Eu kommunista szabályzói, őskommunisták" stb. Nem hinném, hogy minden ami rossz a kommunista ideológiából fakadna. Kicsit unalmas már ez a kommunistázás. Túl kéne már lépni ezen. A fiatalabb nemzedéknek valószínűleg nem is jelent igazán semmit. A világot nem lehet rossz kommunistákra és jó demokratákra osztani. A terveket, emberek készítik valamilyen érdek orientáltságtól befolyásolva. Nem kommunisták és nem demokraták vagy éppen fasiszták. Ha az Eu szabályozók, vagy a magyar jövőkép felvázolói, csak halászatban és halászati érdekekben tudnak gondolkodni az azt jelenti, hogy a horgászatnak - horgászoknak nincs megfelelő érdekérvényesítő képességük. Nyilvánvaló egyébként, hogy a MOHOSZ vezetői csak a saját pecsenyéjüket sütögetik és leizélik a horgászok valódi igényeit. A pecások amilyen hülyék egyébként is vannak, és kiváló fejőstehénnek bizonyulnak még akkor is, ha nem költ senki rájuk állami szinten. A fenti terv frázis puffogtatás, de valakik jó pénzt markoltak fel érte. Mi meg hőböröghetünk itt a net-en, de komoly viszhangot csak a megfelelő média jelenléttel lehetne elérni.

Yozuri Béla 2008.05.22. 12:26:13

Kocapecás, sajnos jobb szavunk jelenleg nincs a Gringo által is idelinkelt hozzáállásra több szervezet résézről, legyen az akár az EU-ban, akár itthon.
A fenti terv az alapja az igényelhető EU-s támogatásoknak, amiben nincsenek képviselve 320.000 horgász érdekei. (Persze közel sem biztos, hogy a mostani Nemzeti Fejlesztési Terv túléli a jelenlegi kormányt.)

Kocapecás 2008.05.22. 14:29:38

Köszönöm a magyarázatot Gringo és YB. Így már érthetőbb a szóhasználat. Habár biztos nem én leszek az utolsó akit erről fel kell világosítani. Valóban így van, hogy senki sem képviseli a horgászok érdekeit, a halakról nem is beszélve. Vajon meddig lehet még ezt csinálni? Soha nem jön már rá senki arra az egyszerű összefüggésre, hogy sok hal sok elégedett horgászt eredményez akik sok pénzt költenek és az mindenkinek jó lehet? Turizmus, horgászcuccok gyártása, eladása, természet megőrzés, hemzsegő halszaporulat, gazdasági fellendülés - mint a mesében. Megfelelő jogi szabályozás, koncepció, hozzáálás nélkül marad is az egész mese szinten. Persze nem ártana a fejekben is némi változás! Csak lenyúlni, elvenni, ellopni, tönkretenni. Itt valami nagyon nem stimmel.

ekkerjoz 2008.05.22. 19:40:30

Feleim, a dolgozat címe:

Nemzeti Halászati Stratégiai Terv.

Biztosan készül már nagyon egy Nemzeti Horgászati Stratégiai Terv is. Vagy Nemzeti Horgászati Operatív Terv.

Legyetek nyugodtak. Türelmesek. Bízzatok.

Mi vagyunk többen.

(Ilyen külalakú pályázatokat írok, FVM-MVH forrásokért, de ott ki van kötve, hogy kizárólag MAGYAR nyelven szabad dolgozni.)

hiba 2008.05.23. 16:01:27

Ha valaki nem annyira hardcore horgász, hogy a halászat szó olvastán a szemére csúszik az eldurranó agya, az esetleg végig is olvassa, de legalábbis átolvassa a Tervet. Akkor talán az is kiderül az illető számára, hogy adokumentum az Európai Halászati Alap-ból tengerek nélküli kishazánknak jutó pénzek elköltését hivatott bealapozni. Ez alapján készül az Operatív Program, majd pedig a támogatási rendeletek. Namost a halászati alap nem nagyon akar támogatni semmilyen horgászatot. A tervnek is elsősorban a hal termelés fejlesztésére kellene koncentrálnia. Ennek ellenére a magyar programba több olyan elem is belekerült, ami közvetve a horgászat fejlődését is segíteni fogja. Úgyhogy legközelebb ne resteljétek odamenni a varsáit nézegető halászhoz és két hatalmas puszit nyomni a meglepett arcára, hogy köszönjük Bélabá!

hiba 2008.05.23. 16:06:16

Rosszul írtam az előbb. Az EU ugyanis támogatni akarja a horgászatot, mint minden vidéki turisztikai tevékenységet, csak nem közvetlenül.

ekkerjoz 2008.05.23. 19:18:41

Kedves hiba, a post szerzője külön kiemelte, hogy milyen apropóból készült a nsh-terv, lásd post.4.szakasz.
Nem olvasta?
Talán szemére csúszott a halászkalap?

Most komolyan, azt gondolja, készül egy post, anélkül, hogy a szerző felkészülne abból, amit ír?

Látta a tervben, remélem átérezte, hogy mi az általános stratégiai vélemény a horgászatról.
Nagyjából az, ami a közlekedési szerveknek az utasokról, a futballistáknak a nézőkről, politikusnak a választókról, fingnak a bummról.

Azt pedig csak hardcore optimisták hiszik el, hogy Brüsszelben érdekel valakit ez a nhst...

manes 2008.05.24. 12:33:26

Kocapecás!"Turizmus, horgászcuccok gyártása, eladása, természet megőrzés, hemzsegő halszaporulat, gazdasági fellendülés - mint a mesében. Megfelelő jogi szabályozás, koncepció, hozzáálás nélkül marad is az egész mese szinten. Persze nem ártana a fejekben is némi változás! Csak lenyúlni, elvenni, ellopni, tönkretenni. Itt valami nagyon nem stimmel."Ébresztö!!!!Ez itt Magyarisztán!!Itt csak az utolsó mondatod müködik!Az viszont kiválóan.sajnos.

hiba 2008.05.25. 14:01:46

Kedves Ekkerjoz,
Elnézést a félreérthetőségért, de hozzászólásomban összecsúszott a szerző a és az első hozzászólónak adott válasz. A gringo nick írta, hogy a linkre rá se kattintott, a szerző csak súlyos prekoncepciókkal közelít az anyaghoz nem kellően kibontva a valóság néhány részletét. Ez persze nem feltétlenül baj, csak akkor ne csodálkozzanak annyira, ha az ilyen horgászvéleményekkel sem az érdekképviselet sem pedig a halászati-horgászati szakigazgatás nem tud mit kezdeni.
Azt, hogy Brüsszelt nem érdekli a magyar stratégiai terv, gondolom ezirányú tapasztalataira alapozza. De akkor miről beszélgettek a hazai szakminisztériumok és az EU képviselői mielőtt jóváhagyták a különböző fejlesztési tervek Operatív Programjait? Na jó nem ironizálok a magas labdán. Higgye el, érdekli.
Az, hogy a "kultúrnemzetek" hogyan fogalmazták meg saját stratégiájukat, elérhető itt:
ec.europa.eu/fisheries/cfp/structural_measures/operational_programmes_en.htm
Bár nem olvastam őket, de ha valóban erőteljesen szerepel bennük a horgászat témaköre, akkor arra hivatkozva komoly horgászati szakmai kritikát lehetne megfogalmazni a terv készítői felé, így a még ki nem írt támogatási rendeletek még befolyásolhatóak lennének talán. Jó munkát!

ekkerjoz 2008.05.25. 19:24:51

Kedves hiba,

nagyon nehéz indulat nélkül állást foglalni egy ilyen fércelt, cizellált, és különösebb szakmaiság nélkül összetákolt tervről.
Legalábbis a horgászokat érintő szervezetek, gazdasági érdekek szakmaisága nem nagyon látszik a dolgozatban.

Arra pedig nekem is vannak tippjeim, milyen előkészítő munka folyhatott úgy általában a kohéziós programok kidolgozásakor.

A magyarok nem képeznek igazán kezelhető mértékű, a valós számok halmazán kifejezhető értékű halászati mutatókat, semmilyen korrekciós relációban, semmilyen EU-s halászati statisztikában.

Olajoshal konzerből több fogy itthon, mint amennyi halat a horgászok fognak...

hiba 2008.05.25. 21:26:01

Kedves ekkerjoz,
Akkor vegyük ketté a dolgot. Az egyik állítása a kommentjeinek az, hogy a halászati stratterv szar. (bár "cizellált" jelző ilyen értelmű használata számomra új). Szerintem nem az, de ezt tekinthetjük szubjektív véleménynek, amíg nem írom le, hogy miért nem az. Viszont nem is teszem ki blogba, érvek nélkül magasztalva, hogy milyen klassz. A másik állítás, hogy a horgászati rész benne nagyon kevés, azon túl hogy szar. Erre mondom azt, hogy ennek a tervnek alapból csak érintőlegesen van köze a horgászathoz, amennyiben terven belül amúgy is kisebb súlyú termvízi halászattal azonos vízterületeken folyik. Több tehát nem nagyon kerülhetett volna az anyagba, ami benne van az meg még a poszt szerző szerint is igaz. Akkor mitől is annyira szar ez az anyag?
A magyar halászat amúgy a halászati politikában sem súlytalan teljesen, mint azt feltételezi, mert annak alapja nem csak az amúgy valóban jelentéktelen termelési mennyiség. De ennek már nézzen utánna maga, nem tartok itt ingyen továbbképzést.
Azért írok amúgy csak ennyit erről, mert a szálka ezen posztjában és hozzászólásaiban baromira nyomonkövethető az a stílus és módszer, ami ellen a blog lázadna. A mindenhez értek, úgyhogy jogom van megmondani a tutifrankót stílus, eddig nem nagyon vitte előre a horgászokat.

ekkerjoz 2008.05.25. 21:45:58

Nem értek egyet, illetve sok mindent nem értek abból, amit leírt.
Nem írtam olyat, hogy a terv szar, olvassa tán el mégegyszer.
Fenntartom, hogy fércelt dolog, nem a horgászok érdekében készült, és a horgászokat a tervezők talán csak vezetői szinten vették számításba.
Az utolsó bekezdése pedig egyszerűen nem igaz, amolyan járási párttitkári beszólás.

hiba 2008.05.26. 09:28:05

Nem azt a szót valóban nem írta, sem Ön sem a post hogy "szar". Így végül is teljesen jogos, hogy téves vagy megtévesztő állításokkal, érvek nélkül aláz valamit a szálka. Mivel nem ért egyet? Ön szerint minek kellett volna a horgászatról szerepelnie a nemzeti halászati stratégiában?
Beszólásom talán azért van, mert járási párttitkárként dolgozom és reggelente 1500as ladámban Editkének ditkálom az aznapi szálka kommentjeimet. Mondtam is neki a minap, hogy nézzen már utánna, hány horgászegyesületben vették már át a hatalmat a fasiszta-reakciósok és szüntették be azonnali hatállyal a féktelen 3 nyaras tükrösponty telepítést élővizekbe. Eredmény még nincs, de majd beszámolok.

Yozuri Béla 2008.05.26. 10:04:53

Hiba, köszönjük kommentjeit itt a blogon, én sok igazságot találtam bennük.
Interferálódás a halászatés és horgászat között a természetes vizek hasznositása körében van , ezzel foglalkozott a post. (A terv többi részét nem értékeltem)Az tartom gyalázatosnak, hogy itt 320000 horgásznak a halászat , mint ipar farvizén kell bejutnia egy ilyen fejlesztési tervanyagba. Nincs rá példa, hogy ez jól működne. A megoldás, annak kéne hasznositani a vizeket, aki nem megél belőle, tehát a horgászoknak. Az EUban is éled már az efféle megközelítés, a szálka is foglálkozott már a skót példával, de tudtunkkal Ausztria is hasonló utakra készül.

szalka.blog.hu/2008/02/27/erik_a_horgaszgyozelem_nagy_britanniaban

Az eu-s stratégiákat átfogom nézni, és kizárólag horgásszempontból értékelem majd.

hiba 2008.05.26. 12:04:06

YB: "A megoldás, annak kéne hasznositani a vizeket, aki nem megél belőle, tehát a horgászoknak."
Na én ezzel nem értek egyet, mert szerintem nincs ilyen generális szabály. Egyelőre nem látom, hol lehet a konszenzus de majd keressük. Esetleg a következő postban.

Fischer 2008.12.23. 00:23:42

"Egyelőre nem látom, hol lehet a konszenzus de majd keressük."

Nem csak ön nem látja a halász - horgász konszenzus lehetőségét...

A kérdés csupán az, hogy a természetes vízi halászattal foglalkozó néhány tucat család és a néhány magán halászcég érdekei az előbbre valóak, vagy a 300 ezer horgászé és a rájuk települt iparágaké...
süti beállítások módosítása